English

Pico humboldt
Climbing & Trekking

NATIONAL PARK SIERRA NEVADA

Pico Humboldt ligt 4942 meter boven zeeniveau en is de op een na hoogste berg van Venezuela. De uiteindelijke beklimming is slechts een paar kilometer, maar de totale tocht is toch erg zwaar. Vlak voordat we de top bereiken lopen we over de gletsjer.

4 dagen / 3 nachten: moeilijkheidsgraad 3.5 (schaal 0 tot 5)

Dag 1: Mucuy- Laguna la Coromoto(2130 m - 3200 m / 9 Km / 3.30 - 5.30 uur lopen). Een jeep brengt ons in een uur naar de ingang van het nationale park SIERRA NEVADA in Mucuy. Door het regenwoud lopen we omhoog, waarbij we verschillende vegetatiezones passeren. Uiteindelijk bereiken we Laguna Coromoto, een heldergroen bergmeer, waar we overnachten.

Dag 2: Laguna Coromoto - Laguna Verde (3200 m - 4000 m / 6 Km / 3.00 - 5.00 uur lopen). Vandaag gaan we stijl omhoog en vinden we veel stenen op ons pad. We passeren 'el puente quemado' en gebruiken onze armen en benen om over de rotsen uit de ijstijd te klimmen. We kamperen ergens in de buurt van Laguna Verde. Uitzicht op de met sneeuw bedekte Humboldt piek.

Dag 3: Laguna Verde - Pico Humboldt(4000 m - 4942 m/ 6 Km / 4.30 -7.30 uur lopen). Nu komen we in de buurt van de pico Humboldt. We lopen eerst door een vallei naar Laguna el Suero, een turquoise blauw meer aan de voet van de gletsjer. Nu wacht ons een stijle beklimming, uiteindelijk bereiken we de gletsjer. Nu hebben we onze touwen, stijgijzers, harnas en ice picks nodig. In minder dan dertig minuten passeren we de gletsjer en beklimmen we het laatste stukje naar de top. Als het weer het toelaat hebben we een fantastisch uitzicht. We dalen af en slapen in het basiskamp bij Laguna Verde.

Dag 4: Laguna Verde - Mucuy -Merida(4000 m - 2130 m - 1600 m/ 15 Km /4.30 -6.30 uur lopen). Hetzelfde pad dat we in twee dagen omhoog zijn gelopen lopen we nu in een dag naarbeneden. Aan het eind van de middag zijn we dan weer in Merida. Uitgeput, maar voldaan.